Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych art. 4 ust 2 pkt 1-3 i 9 czyli: Dostawcą może być wyłącznie:
W ustawie o usługach płatniczych w rozdziale 8 poświęconym przenoszeniu rachunku płatniczego jest mowa o:
Art. 221 Kodeksu cywilnego stanowi, że za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Konsumentem nie jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.
Obecnie przepisy ustawy, w zakresie przeniesienia rachunku płatniczego, mają zastosowanie do rachunków płatniczych prowadzonych przez banki, banki spółdzielcze oraz spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, umożliwiających co najmniej:
W przypadku rachunku wspólnego – na pełnomocnictwie dla nowego banku/SKOK-u oraz formularzu (załączniku do pełnomocnictwa) wymagane są podpisy (w przypadku formularza także dane) wszystkich współwłaścicieli. Podpisy muszą być zgodne z wzorami podpisów złożonymi w dotychczasowym banku/SKOK-u.
Przeniesienie rachunku płatniczego oznacza:
Powinieneś osobiście udać się do oddziału nowego banku lub SKOK-u, oraz złożyć wniosek o przeniesienie rachunku/ (wzór dostępny tutaj oraz w oddziałach banków/SKOK-ów).
W przypadku, gdy uczynisz nowy bank/SKOK swoim pełnomocnikiem, to podpisujesz również pełnomocnictwo dla nowego banku lub SKOK-u w celu realizacji procesu przeniesienia w jego imieniu, które składasz bezpośrednio w oddziale nowego banku/SKOK-u. Wymagana jest forma pisemna pełnomocnictwa oraz zgodność podpisu z wzorem twojego podpisu złożonym w dotychczasowym banku/SKOK-u.
Usługa jest dostępna na terenie Polski i dotyczy rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych prowadzonych w złotych polskich.
We wniosku o przeniesienie rachunku/usług płatniczych powinieneś wyraźne wskazać nowemu bankowi/SKOK-owi, jakie usługi chcesz przenieść oraz podać numer rachunku płatniczego, którego dane usługi dotyczą. Pamiętaj o wskazaniu wszystkich niezbędnych parametrów tych płatności.
Nie, przenosząc rachunek do nowego banku lub SKOKu, nie masz obowiązku zamknięcia rachunku w dotychczasowym banku. Możesz posiadać równolegle wiele rachunków.
Przeniesienie rachunku/usług płatniczych do nowego banku/SKOK-u nie zwalnia z uregulowania zobowiązań związanych z tym rachunkiem wobec dotychczasowego banku/SKOK-u. Twoje nieuregulowane zobowiązania wobec dotychczasowego banku lub SKOK-u, związane z przenoszonym rachunkiem, uniemożliwiają rozpoczęcie procesu przeniesienia.